emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, november 20, 2006

Självmål

Är inne på min fjortonde praktikvecka. Fyra veckor väntar efter denna. Då är det både jul och praktiken är slut. Tiden snurrar verkligen fort. Borde jag börja förbereda mig för allvaret som börjar i slutet av januari? Visa att jag finns. Välj mig! Kanske.

Är en liten märklig känsla att så snart vara framme vid slutmålet. Journalist. Redan i mellanstadiet skrev jag i Mina vänner-boken att det var det jag ville bli. Typ 15 år senare är jag det. Är stolt över att jag lyckats ta mig till målet som jag drömt så länge om. Men vad händer nu då? Det är arbetsgivarens marknad och mängder av unga journalister, särskilt tjejer, kastas mellan korta vik och inhopp. Ska jag bli en av dem? Är rätt troligt.

Var ganska nära att få ett åtta månaders vik på UNT. En tjänst som bara utlystes internt och därför sökte inte så många. De sa att min ansökan var bra men att en fast anställd kille fått det. Han ville byta område. Kommer jag själv att få ett fast jobb någon gång vill jag nog också att den arbetsplatsen ska va rörlig. Men hur ska vi nya få en chans som inte bara handlar om korta inhopp?

Även om jag snart är framme vid målet känns det som om risken är stor att det blir självmål.

2 Comments:

  • At 10:18 em, Blogger Johannes Tångeberg said…

    Det är, som sagt, en tuff bransch. Ett tips om man vill jobba på tidning är att söka sig långt från storstadsregionerna, bort från Uppsala/Sthlm och ut i obygden. Det verkar vara lite lättare där iaf.
    Hälsn
    En vilsen kollega som också snart är arbetslös efter ett halvårsvik.

     
  • At 10:42 em, Blogger Emma said…

    Jo, har förstått att det fungerar så. Är precis som alla andra, vill vara i Stockholmstrakten. Har svårt att tänka mig obygden men kanske tvingas jag dit. Kanske ses vi på nån redaktion en dag.

    Lycka till!

     

Skicka en kommentar

<< Home