emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, november 23, 2006

Lugn och ro-hormon

Åkte direkt från jobbet till Elverket och tog ett glas vin med några från klassen. En är på Rapport och två på Sveriges Radio. Kul att höra hur de har det och lite skvaller från de största medierna. Blev ingen lång kväll för tröttheten tog över. Nionde kvällen i rad jag gör något på kvällen. Längtar efter en lugn kväll hemma men det händer ju så mycket kul hela tiden. På söndag är Filmfestivalen slut i alla fall.

Har skrivit en artikel om varför vi mår bra av att få massage. Det är hormonet oxcytocin som gör oss lugna och mindre stressade när vi får beröring. Tror jag ska boka en massagetid snart. Tills dess tänker jag kramas extra mycket för jag vill sätta fart på lugn och ro-hormonet.

4 Comments:

  • At 10:37 fm, Blogger Karin said…

    Varldens basta massor, professionell och trevlig och kunnig, finns att finna har: www.vinterbarn.blogg.se

    sjalv har jag onskat mig massage av henne i julklapp, far se om hon orkar det. min stackars rygg behover det!

     
  • At 11:08 fm, Blogger Ninaw said…

    Intressant det där... Varför kan andra människor istället bli stressade av samma sak? Jag blir närmligen stressad och illa till mods av beröring från någon annan än min partner eller mina egna barn. Jag skulle inte massera mig ens mot betalning. Helt enkelt för att jag tycker det är för utelämnande, obehagligt och stressande..

     
  • At 12:20 fm, Blogger Emma said…

    Ja, forskaren jag pratade med tog upp att alla inte mår bra av massage utan tycker att det är obehagligt. Jag är själv rätt kittlig så massören måste vara duktig för att jag ska tycka att det är skönt. Forskaren sa att de som inte gillar massage tycker om andra typer av beröringar som ger samma effekt. Så Nina, krama du din familj i stället.

     
  • At 9:25 em, Blogger Ninaw said…

    :) Ska göra det..

     

Skicka en kommentar

<< Home