emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, april 13, 2006

Raka rör som stör


"Jamen, du måste ju säga vad du tycker! Säg ifrån! Var rak. Det är alltid jag."

Så inleder DN-journalisten Sanna Björling sin artikel i dagens På Stan. Texten har rubriken Aggro och handlar om att det blivit inne att säga vad man tycker i alla lägen oavsett om någon blir sårad. Ärlighet framför allt.

Jag är glad att någon uppmärksammar detta. Har själv tänkt på fenomenet och stör mig ibland på hur folk tar sig friheten att säga precis vad de tänker på trots att ingen har frågat om deras åsikt. För där finns ju en skillnad. Frågar man någon om vad de tycker om de nya jeansen måste man ju va beredd på att personen kan såga köpet totalt. Värre är det när någon nödvändigtvis måste påpeka att man har en finne i pannen inför en massa folk....för det har man förmodligen inte missat själv. Eller som när jag i veckan fick kommentaren att jag rodnar ofta samtidigt som jag rodnade. Hur kul är det att höra och hur lätt är det då att få tillbaka sin normala vårbleka nyans?

Själv skulle jag faktiskt behöva bli bättre på att säga vad jag tycker och inte låta de som trampar på mig få göra det helt fritt.

2 Comments:

  • At 10:15 fm, Anonymous Anonym said…

    Ja, det där är en svår avvägning - att vara lagom rak. Man måste ju göra skillnad på VEM man är rak till, vad man har för relation till den här personen. Kanske skulle du inte tycka att det hade varit så jobbigt om tex Jonas hade sagt det där om att du rodnar. Fast bland en massa andra människor är det aldrig särskilt taktiskt.

     
  • At 10:59 fm, Blogger Emma said…

    Ja, absolut. Situationen och vem man säger det till spelar stor roll. Pratade med mamma om detta och hon kände inte alls igen sig i rakheten så kanske är det en generationsfråga.

     

Skicka en kommentar

<< Home