emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, april 02, 2006

Kampen mot klyschorna

Går det att skriva ansökningar utan att små klyschor smyger sig in? Är inte lätt i alla fall. De vill bara inte försvinna trots att jag jagar bort dem. Vill ju att redaktionerna ska fastna för just mig och att de ska förstå att jag verkligen vill vara hos just dem. Men hur många starka ord jag än använder kommer det lysa igenom att jag inte är så speciell som jag vill verka. Vill ju bara ha ett jobb(eller först praktik). Precis som alla andra.

3 Comments:

  • At 8:07 em, Anonymous Anonym said…

    He he, skriv så här då: hej jag vill bara ha en praktik nånstans. vilken tidning det är skiter jag i, jag vill bara ha en fot in. jag är inte duktigare än nån annan, men kan skriva bra. ring mig.

    eller inte... jag tror nog du lyckas få ihop nåt intressant, du är ju så duktig och ambitiös!!!

     
  • At 9:01 em, Blogger Emma said…

    Tack vännen!

     
  • At 10:42 fm, Anonymous Anonym said…

    Det är faktiskt galet svårt. Men jag tror att det är ganska lätt att se igenom om man ljuger, om inte annat så märks det på intervjun.

    Jag hörde om en kvinna som sökte jobb inom biståndsbranschen. Enligt hennes CV hade hon erfarenhet av arbete i alla möjliga länder. Men på intervjun visade det sig att hon egentligen bara följt med sin man och egentligen inte själv arbetat i dessa länder. Tror du hon fick jobbet? Nej, just det.

     

Skicka en kommentar

<< Home