emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

fredag, mars 24, 2006

Debut som TV-fotograf

Första, och troligen enda, dagen som nyhetsfotograf gick väl sådär. Vi hade nyhetsdag i skolan idag på TV-kursen och det var min tur att fixa bilderna. Jag och en tjej i klassen, som var reporter, fick mer eller mindre order på morgonmötet att sticka ut till Upplands Väsby och göra ett inslag om att kommunen startat ett projekt för att förbättra folkhälsan, "Jag vet vad jag äter". Vår morgonchef hade läst att nån simlärare där var upprörd och att han trodde att Upplands Väsby är hamburgertätast i landet.

Vi fantiserade om en arg man som kunde snacka lite framför kameran men sen visade sig att han satt på tåget till Göteborg. Osis. Tiden gick och trots att vi inte hade lyckats boka in någon intervju med någon som var insatt i projektet åkte vi till kommunen vi aldrig varit i och som låg cirkus 45 minuter bort. På pendeltåget funderade vi över vad vi höll på med och om proffsen skulle ha skippat grejen och inte kastat sig iväg. Förmodligen.

Men turen var med oss på plats. Genom att en schyst kvinna på kommunkontoret fixade en intervju med en man på 5 minuter fick vi nåt att bygga det hela på. Han levererade lite marknadsföring och sen började vi jaga bilder och enkätpersoner. Inte lätt och vi snubblade runt i snön ett bra ta. Var stört omöjligt att få någon att ställa upp på bild. Å helst med en hamburgare i munnen. Inte så konstigt att folk vägrade kanske. Pratade med några ungdomar som knappt kunde säga nåt vettigt framför kameran.

Väl tillbaka i skolan hade vi 2,5 timmar på oss att klippa ihop det och lägga speakar. Inte mycket för oss. Jag hade tagit alldeles för få bilder. De var dessutom för lika. Ja ja, är ju helt grön på detta så ska väl vara nöjd att jag fick ihop nåt. På måndag e jag boss, det ska bli schyst.