emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, mars 27, 2006

Utan vassa armbågar

Val, alltid dessa val. Om en vecka ska de in. Praktikansökningarna som ska avgöra vad jag ska göra under 4 månader i höst. Är så viktigt att hamna rätt. Jag vill komma till den redaktion som kan ge mig den bästa vägen in i yrket. Måste va kul, lärorikt och ge mig möjligheter till fortsatta jobb. Suck....så svårt att va strategisk i en bransch med usla arbetsvillkor. Fasta tjänster finns i stort sätt bara i fantasin.

Men trots att jag nog inte har de vassa armbågarna som krävs vill jag inte vända om och byta spår. För till vad? Älskar ju det jag gör och redan i mellanstadiet skrev jag i "Mina vänner boken" att det var det här jag ville göra när jag blev stor.

Ofta suckar mina klasskompisar när lärare efter lärare påpekar hur arbetsmarknaden ser ut. Visst är det bra med ärlighet men någon måtta får det va. Vi har ju valt detta, trots dystra siffror, och skulle behöva taggas att se vilka möjligheter som finns istället.

5 Comments:

  • At 11:23 em, Anonymous Anonym said…

    Haha, jag känner samma stress, men vi kanske ska ta det med ro, eftersom vi trots allt kommer att få erfarenhet och antagligen kul oavsett var vi hamnar. Nu ska jag släcka ner för ikväll, godnatt!

     
  • At 6:53 fm, Anonymous Anonym said…

    Ja oavsett var ni hamnar så får ni faktiskt erfarenhet och en fot in i branschen, även om det inte är på drömpraktiken. Ta det lugnt så löser det sig, en framtida karriär avgörs ju inte på just den praktiken, även om den såklart är viktig!

     
  • At 11:06 fm, Anonymous Anonym said…

    Ärligt talat: jag tror att det blir bra hur det än blir.
    En mindre tidning=större chans till jobb efteråt.
    En större tidning= ser grymt bra ut på ett cv, och ger därför möjlighet till jobb någon annanstans.
    Det är vad jag tror. Kram

     
  • At 11:08 fm, Anonymous Anonym said…

    oj, mitt namn föll bort i tidigare inlägget. Från annis alltså. Kram igen!

     
  • At 12:02 em, Blogger Emma said…

    Tack för reflektionerna alla tre! Kram

     

Skicka en kommentar

<< Home