emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, april 11, 2006

Snälla, ta just mig!

Strax efter lunch började jag bli nervös och det gick sämre och sämre att koncentrera mig på researchen till reportaget. Uppdaterade mest mejlen. Orsaken var att några redaktioner började ringa om praktiken. Vissa har kallats till intervju och en, Maria, har erbjudits praktik på självaste Svenska Dagbladet! Min mobil var störande tyst hela dagen. Ångrar att jag inte plitade dit några referenser. Det var så Maria fick Svenskan. Men samtidigt känns det lite konstigt när det inte handlar om ett jobb, utan bara en praktik.

I Journalisten som kom idag fanns en artikel om en Sundsvallsklass som är på praktik nu. 19, mer än hälften, hade fått sommarjobb och man talar om en gräddfil för journalistikstuderande. Låter ju bra. Hoppas bara det gäller även oss som är ute på hösten.

Det känns som om hela branschen döljs av ett finhåligt nät som jag ska försöka krypa in i.