emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

fredag, mars 10, 2006

Kyrka utan gud sökes

"Har du tänkt på att du alltid är del av något större? Alla människor, världen över, är del i Guds skapelse."

Så står det i Svenska Kyrkans broschyr, med titeln "Vi kommer att sakna dig", som jag fick idag tillsammans med en bekräftelse på att jag inte är medlem längre. Citatet ovan gör mig bara ännu mer övertygad om att jag fattat rätt beslut. Känns nästan bisarrt att jag har tillhört något som står för något som för mig är rena påhitt. Visst, jag kan inte veta säkert. Tomtar och änglar kan också finnas men det tror jag inte heller.

Min fd. församling, Oscars, skriver ett långt brev där de berättar om all fin verksamhet de har. Körerna, krisgrupper eller arbetet med hemlösa är jag såklart inte emot på något sätt utan det är guds finger med i allting.

Förutom att jag inte är troende känns det fel att stödja något där många unkna idéer och tankar fortfarande spirar. Visserligen bland en minioritet men deras åsikter ges för stort utrymme för att jag ska kunna bortse från det. Idag skriver Aftonbladet om ett gäng kändisar, bla Paolo Roberto, som skrivit på ett uppror mot homovigslar i kyrkan. Varför lägga energi på hur andra människor vill göra?! Bara att det finns de som vill skilja på kärlek och kärlek, med hänvisning till en bok, gör mig arg. Kvinnoprästmotståndarna är en annan sak som jag aldrig kommer att acceptera eller förstå. Tiden kan inte stå stilla enbart i kyrkan.

Kyrkan kommer nog inte sakna mig. Bara mina pengar.

3 Comments:

  • At 9:14 fm, Anonymous Anonym said…

    Du borde läsa min kompis Tobbes uppsats, C och D, om svenska kyrkans marknadsföringsstrategi. Hmm jag har fortfarande inte läst den... ska be honom mejla.

     
  • At 4:24 em, Blogger Emma said…

    Ja,gör gärna det.

     
  • At 4:27 fm, Anonymous Anonym said…

    Jag får nog gå i lije med Humanisternas linje: Eftersom kyrka och stat ska vara åtskiljda ska inte kyrkan påverka staten och inte heller staten kyrkan, därför bör det i min mening vara upp till varje kyrka om de vill viga homosexuella eller inte.

    Är man homosexuell och ens kyrka inte vill tillåta att man gifter sig i den finns det isf två saker man kan göra:

    - Gå ur eller byta kyrka.
    - Försöka ändra kyrkans inställning.

     

Skicka en kommentar

<< Home