emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, mars 08, 2006

Jakten på jämställdhet

Internationella kvinnodagen. Att det bara behöver finnas en dag för alla världens kvinnor visar att det finns en struktur och att ojämställdhet aldrig kan vara på individnivå. Hajar inte hur en massa högerfolk kan blunda för mönstret. Karin listar en massa mörk fakta som visar att det är långt kvar till en jämställd värld.

Även om vi svenskor har det bra mycket bättre än många andra kvinnor är det sjukt att det på så många håll står stilla, trots att vi är medvetna om problemen. Lönegapet försvinner inte, män dominerar chefsposterna och tjejer värderas i högre grad efter en snygg yta än sin kompetens. Det gör mig ledsen. Varför händer så lite? Visst, alla konservativa bromsklossar som till exempel vägrar inse att chefer inte bara rekryteras efter kompetens underlättar ju inte precis arbetet. Kanske går det inte att skynda på utvecklingen utan det tar tid att ändra människors attityder och bryta alla invanda mönster. Förhoppningsvis slipper mina barnbarnsbarn leva i ett samhälle där ens möjligheter ser olika ut om man är kille eller tjej.

Ikväll ska jag på Bang-fest på Street.

1 Comments:

  • At 9:18 fm, Anonymous Anonym said…

    Bra sagt Emma! Tyvärr firade min kära kombo Stefan kvinnodagen med att få hem ett nytt nummer av FHM - For Him Magazine. Typ Slitz. Kollar alltid i den när han får hem den, och blir både fascinerad och äcklad - tänk att folk läser sånt! Och Stefans kommentar - "men de tjejerna ställer ju upp frivilligt". Visst. Orkade inte ha en diskussion om objektifiering av kvinnor då...

     

Skicka en kommentar

<< Home