emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, februari 19, 2006

Partiledardebatten live

För bara ett par minuter sen gick jag ut från TV4 där jag varit på årets första partiledardebatt! Känns lite skumt att så snabbt förflytta sig mellan Sveriges toppolitiker och mitt hem. Det var i alla fall kul och jag är glad att jag fick hänga med Anna-Maria och Utrikespolitiska Föreningen. Så där nära de kommer jag nog inte igen. Om jag inte blir nya Malou von Sivers förstås. Var förresten kul, rent journalistiskt, att va där ochse hur Malou och Lena Smedsaas ansträngde sig för att fördela ordet rättvist. Inget lätt jobb.

Politikerna var verkligen på G! Visst fick vi höra några av det vanliga tugget men jag tycker att de var ovanligt på hugget. Var ju riktigt underhållande. Leijonborgs groda om att friskolorna ger mer frihet och att alla numera kan köpa, nej jag menar välja skola.....kommer nog att citeras i morgondagens tidningar.

Publiken visade sig domineras av högersympatisörer så de borgerliga fick oförtjänt mycket applåder. Tycker faktiskt att debatten var rätt jämn och båda sidorna fick in sina poänger.
När vi kom ut från TV4-huset hängde ett gäng gaphalsar utanför som skrek: "Frihet, kärlek, kapitalism". Frihet för vem? Det undrar jag alltid när borgarna går igång. Mitt bland moderater och folkpartister stod några vilsna SSU:are vars röster drunknade i högerns sånger.