emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, februari 20, 2006

Elevrådsturné

Jag har aldrig varit engagerad i elevråd under mina skolår men idag har jag varit på 2 elevrådsårsmöten. Som journalist kan man alltid uppleva saker man missat i efterhand. Under fem timmar följde jag med Fiona, flickvän till min kompis Annis lillebror, på hennes elevrådsturné. Hon jobbar med elevdemokrati och stöder Stockholms skolor. Hennes engagemang imponerade men också många av eleverna på mötena. Först var vi på St Eriks gymnasium och sen till Värmdö. Vilken glöd för att jobba med skolfrågor. Själv började jag inte intressera mig av demokratifrågor förrän efter gymnasiet.

Frågade Fiona om vad hon tyckte om Alliansens bot på problemen, som skolk och ofullständiga betyg, i skolan med hårdare tag och betyg från årskurs 6. Hon, som är ute i skolorna varje dag, menade att det är inte där det verkliga problemet ligger. Det handlar om att skapa lust, lyssna på eleverna och ta tillvara på det engagemang som finns. Hon höll med om att lärarna ska kunna sätta tydligare gränser men att de borgerliga fokuserar för mycket på det negativa. I sitt arbete möter hon mycket engagemang som ofta dödas av en konservativ lärarkår som ser det de gör som ett problem som stör ordningen.

2 Comments:

  • At 9:06 fm, Anonymous Anonym said…

    Men nu hux flux så är det inte flera år sen :D
    blev himla förvånad när du kom där :P
    Ha det bra!
    Krami

     
  • At 11:51 fm, Blogger Emma said…

    Ja, du såg lite paff ut! Kul att se dig. Kram

     

Skicka en kommentar

<< Home