emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, januari 23, 2008

"Korvis" kör bara raukt fram

Tjugo över ett i natt hoppade jag in i en taxi. Jag var mycket trött och ryggen värkte efter drygt tio timmar vid datorn. Såg fram emot att bara luta huvudet mot ryggstödet och sluta ögonen. Men så blev det inte.

Taxichauffören var en ovanligt glad och pratsam äldre man som kallade sig för "Korvis". Han hade bara kört taxi i ett år, innan dess jobbade han som korvgubbe. (och innan dess som mentalskötare och "tog hand om ungdomar på Maria Pol")

På härlig gotländska berättade han en massa om hur det var att sälja korv förr i tiden. Han visade till och med ett idol-kort på sig själv där han stod och sålde korv, taget för säkert 20 år sedan.


"1978 var det roligt att sälja korv. Då köade folk till min flakmoppe på Gärdet under drakfesten. Nu finns det ju såg mycket annat. Sushi, Waynes Coffee, McDonalds överallt....."

Korvis anekdoter var precis vad jag behövde just då. Något helt annat än börsoro, Heath Ledgers död och handbolls-EM.

"När folk säger: här kan du köra till vänster, brukar jag svara: Nej, jag är gotlänning, jag kör vara raukt fram".

Känns som om han hade mycket mer att berätta. Så hoppas Korvis kör hem mig fler gånger. Synd att inte brorsan var med mig. Han skulle ha kunnat tagit grymma bilder.

1 Comments:

  • At 8:28 em, Anonymous Anonym said…

    haha, innan jag kommit till sista meningen tänkte jag. "Fan att inte jag var med. den där korvis skulle man ju träffat!"

    bror

     

Skicka en kommentar

<< Home