emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, januari 08, 2008

I farfars nya hem

Efter 56 år i samma villa har farfar flyttat till ett vårdboende. Hälsade på honom idag i hans lilla rum på tjugo kvadrat.

På väggarna hade han fått upp sina tavlor och på bordet stod fotot på farmor som dog för 22 år sedan.

Innan jag åkte hem fikade jag med honom och de andra boende. Blev lite märkliga samtal när allas närminne är dåligt.

Bra att farfar har sällskap men det måste vara både konstigt och sorgligt att lämna sitt hem och bo på ett vårdboende. Undrade var sina nycklar var och om vem som bor i villan nu. Jobbigt att vara förvirrad hela tiden. Om någon skulle fråga om han hade haft besök, bara någon timma efter att jag gått, skulle han inte minnas mig. Tur att han uppskattade stunden i alla fall.