emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, december 25, 2007

Sjuka minnen

Blev inget jobbande under juldagarna. Min kropp passade på att bli sjuk lagom till julafton. Inte bara lite krasslig utan sådär sjuk som man var ofta som barn. Kändes lite som om jag var tio år igen där jag låg nerbäddad i mitt gamla flickrum på julaftonskvällen och blev ompysslad. I taket lyste de uppklistrade stjärnorna, som jag en gång dekorerat rummet med, och mamma gav mig te och en stark vitaminkicksmacka med massa vitlök.

Som vanligt när jag är sjuk drömmer jag en massa. När jag försökte somna var jag mitt inne i rättegången mot Lisbeth Salander. Har bara några sidor kvar av sista delen i Stieg Larsson-trilogin. Kommer bli tomt när den är utläst.

Är så sorligt att författaren aldrig fick uppleva framgången med böckerna. På Stieg Larssons hemsida kan man läsa mejlväxlingen mellan honom och förlaget Nordstedt, bara några veckor innan han avled i hjärtattack. Han får mycket beröm av dem. De skriver att de måste hitta ett datum för att fira att böckerna är klara men det blev aldrig av.

Jag brukar inte gilla deckare annars men den här trilogin fastnade jag för direkt. Skulle gärna läsa fler böcker av Stieg.

2 Comments:

  • At 2:32 em, Anonymous Anonym said…

    Aj, vad trist att vara sjuk på julafton! Det har jag också varit ibland. Hoppas ändå att du hade en bra jul!
    Kram!!

     
  • At 12:03 fm, Blogger Emma said…

    Tack tack. Hoppas du haft en bra jul. Å gott nytt år! Kram

     

Skicka en kommentar

<< Home