emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, januari 07, 2008

Misstolkad feminism

Feminism skrämmer verkligen många. På svd.se har det varit flera debattartiklar den senaste veckan där har många visat sin avsky/rädsla för just feminism. Författaren Per Ström skrev artikeln "Män kuvas av statlig feminism" .

Han skrev bland annat att: " Feminismen låtsas kämpa för jämställdhet men vill i verkligheten bara skaffa förmåner för den egna gruppen."

Många läsare, nästan bara män, höll också med honom och hyllade artikeln för att någon äntligen ville säga sanningen. Ströms debattartikel gjorde mig arg och läsarkommentarerna gjorde mig rädd. Inte därför att feminismen kritiserades. Jag tycker att kritikerna har rätt i att feminister i bland kan glömma vissa områden, som exempelvis allmän värnplikt för män och att män diskrimineras i vårdnadstvister. Kvinnor, jag till exempel, borde också bli bättre på att utföra typiskt manliga sysslor i hemmet.

Det jag reagerar på är att Ström och de andra inte ser något positivt i feminismen. Att de inte ser problemet med att kvinnor misshandlas av män i nära relationer, som är ett uttryck för maktutövning, och att kvinnor fortfarande tjänar sämre för samma arbete. Det förvånar mig också att dessa kritiker inte kan se feminismen ur ett historiskt perspektiv. Utan feminsim hade vi aldrig haft ett så jämställt samhälle som vi ändå har i dag. Allmän rösträtt för båda könen, daghem så att båda föräldrarna kan arbeta och att våld i hemmet inte är ett privat problem.

Saker som vi tar för givet idag men som inte är verklighet för många kvinnor i världen.

Feminism handlar om att både män och kvinnor ska slippa begränsas utifrån sina könsroller. Vi är båda fast i strukturerna och det handlar inte om att män är skurkar och kvinnor är helgon.

När jag läste kommentar efter kommentar som hånfullt sågade feminismen blev jag glad när Inti Chavez Perez, grundare av tidningen Macho, skrev repliken "Många misstolkar den feministiska ideologin"

"Pär Ström önskar att samhället tar tag i vissa mansproblem. Just de problem han nämner har uppmärksammats av svenska feminister. Att pappor ska ha bra relationer till sina barn, att freda män från våld och att ge män kunskap är bara några exempel på frågor som modiga och coola feminister tar tag i genom aktivistgrupper, läsecirklar, fanzines, med mera."

Många män klagar på att kvinnor inte tar upp hur män diskrimineras. Men kanske är det så att män måste starta sin egen befrielserörelse och lyfta upp frågor som de tycker är viktiga. Det är ju det kvinnor har gjort i årtionden och det har gett resultat. Engagemanget måste i alla fall växa.