emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

lördag, juni 23, 2007

Körkortsattityd

"Jaha, då var det bara att börja plugga då. Vad var det för frågor?", säger Jonas och hämtar körkortsteoriboken ur bokhyllan.

Den lugna inledningen på midsommardagen fick ett tvärt slut....han har bokat in att göra teoriprovet på måndag. Väldigt spontant, som om det handlade om en klippning. Nästa ledig tid fanns först i slutet av sommaren och det är försent. I mitten av augusti går giltighetstiden ut för halkkörningen som han gjorde för två år sedan.

Vi har totalt olika inställning till det här med körkort. För mig var det ett gigantiskt projekt. Jag tog en massa körlektioner, kämpade mig svettig med mina föräldrar och pluggade hårt inför teoriprovet. Att ta körkort är inget man bara gör. Men det är det för Jonas.
"Jag kanske kan köra upp i skåne när jag hälsar på mina föräldrar en vecka.", funderar han trots att han kört högst fem gånger på hela våren och aldrig tagit en körlektion.

Det verkar skönt att tänka som han även om det såklart lite känns som ett hån mot mina tre kuggningar. Men visst...lycka till min kära.