emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, maj 01, 2007

Sjungsugen

Hela Sverige festar idag men inte jag. Ratade en dubbelfest, två grannar har fest samtidigt, i Alphyddan. Är fortfarande lite småseg sedan i lördags. Kladdkaka, Kobra och obegripliga kortfilmer passade mig bättre ikväll. Har inte ens sett någon brasa eller käkat någon sill. Jo, just det såg en tv-brasa i alla fall från Umeå och lyssnade på studenter som sjöng vårsånger. Älskar Vintern rasat och sjöng med i nästan hela texten. Jonas tycker att jag är traditionalistisk och det är jag kanske. Blir glad av psalmer som jag hört hela livet och jag saknar skolans musiklektioner när man fick sjunga.

Några klassiker från skoltiden jag har kunnat texterna till:

Samboronbon ("Samboronbon, en liten by förutan gata. Den ligger inte långt från Rio de la Plata")

Ut i Östersjöns mörka djup ("Simma lilla sillen han var så sjuk, han hade flunsa som han fått under isen han kämpa tappert men kom aldrig fram dit")

I januari månad 1903 ("och med knogar och med påkar gick till Tegelbacken för att skipa rätt")

5 Comments:

  • At 10:31 fm, Anonymous Anonym said…

    Ja visste är det härligt att sjunga även fast man inte sjunger rent (eller är med i Katarina kören, hi hi!). Alla nämnda sånger + "flaggan vajar på sin stång" går varma här hemma nu när det är en liten tjej som lyssnar.

     
  • At 6:55 em, Anonymous Anonym said…

    de där kan nog alla fältetbarn. Heja musik-Bosse

     
  • At 10:01 em, Blogger Emma said…

    Ja, jag visste att ni skulle minnas. Undra vad barnen på fältet får sjunga idag? Jobbar Bosse kvar?

     
  • At 6:52 em, Anonymous Anonym said…

    nej han har inte jobbat där på evigheter. han är nog på musikhögskolan fortfarande. men snart borde han väl vara pensis!

     
  • At 8:25 em, Blogger Emma said…

    Jasså, ja du har förstås koll som brukar käka kräftor med Bosse. Hm...tänkte inte på att även lärarna åldras.

     

Skicka en kommentar

<< Home