emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

fredag, juni 09, 2006

Dagens Nyheter gynnar högern

Jag visste att min magkänsla hade rätt! Dagens Nyheter, Sveriges största morgontidning, gynnar de borgerliga partierna på nyhetsplats. Även Expressen och Aftonbladet missgynnar vänsterblocket medan Svenskan (lite förvånande), Göteborgs-Posten och Rapport har en mer balanserad bevakning. Studien är gjord av institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.

Medieprofessorn Kent Asp som skrivit debattartikeln skriver bla att förstasidespuffar för ledarsidan, som är regeringskritisk, är nästan dubbelt så vanligt i DN än i Svenskan.

Som anhängare av vänstern (inte Vänsterpartiet...vet inte vad jag ska rösta på) är det en aning frustrerande att varje morgon matas med hur dålig den sidan är. Inte bara på ledarsidorna, som ju är liberala, utan hela tidningen andas höger. Inte kulturdelen och Bengt Olsson-krönikorna i På Stan kanske men på förstasidan och på nyhetsplats. Hoppas den här undersökningen kan få redaktionen att tona ned regeringshatet litet.