emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, juni 04, 2006

Bor man bäst i Malmö?

Är hemma igen efter en underbar helg i Malmö. Äntligen har jag sett mer av den stan än bara tågstationen. Över huvudtaget är jag dåligt berest i Sverige. Skäms nästan över att jag aldrig varit mer norrut än Åre. Av nån anledning styr jag hellre kosan ut ur landet.

Jag och ett gäng kompisar var i Malmö på fest hos Alex och Wangko. Kombinerad inflyttnings- och födelsedagsfest. De bor i en fantastiskt fin lägenhet på 80 kvadrat vars kontrakt de bara fick ta över via en annons. För en stockholmares öron låter det smått otroligt. Tydligen hade de dessutom andra alternativ att välja mellan. Under helgen var jag i tre olika lägenheter som beboddes av studenter som alla var rena drömmen. Låg centralt, var flerrumliga och fräscha. Ok, kanske var det en slump men bostadsmarknaden i Malmö verkar klart bättre än den i huvudstan.

Festen var riktigt kul. Mycket folk, god mat, dans och roliga diskussioner. Särskilt kul att Kalle, som jag kände som barn, var där. Kul å snacka barndomsminnen. Förutom fest hann vi med brunch, vernisage, fika och promenix till Turning torso.

Yes, nu är jag nästan redo att ta tag i terminens sista uppgift. En kulturartikel på temat tillförlitlighet. Jag skriver om det alltid lika aktuella ämnet arbetslöshet.

2 Comments:

  • At 1:31 fm, Blogger Ninaw said…

    Så du har varit i mina hemtrakten i helgen! Kul! Malmö är jättefint. Var ni vid lilla torg eller möllevången?

    Det där med bostadsmarknaden är väl inte helt riktigt.. Malmö är känd för att vara total omöjlig att få bostad i. Vet många som fått hoppa runt jättemycket och som fått betala höga överpriser för ett litet rum om dom har fått turen att få ett. Däremot så funkar bostadsmarknaden i Malmö lite annorlunda än den i stockholm. I stockholm går man efter ett kösystem. I Malmö skiter dom i köer och det handlar lite mer om att vara mest enträgen och först till kvarn. Med tanke på hur många som söker lägenheterna ¨så kan det vara väldigt svårt ändå många gånger. Men vi hade tur när vi flyttade hit, och dina vänner då. Men att kalla Malmös bostadsmarknad annat än knepig vore att håna alldeles för många bostadslösa studenter..

     
  • At 11:01 fm, Blogger Emma said…

    Just det...det är där du bor. Nej, vi missade Lilla torg tror jag men var vid Möllevången, Gustav Adolfs torg och promenerade runt på smågator. Drack ett glas vin på Volym,fikade på Kaffe och konst och åt brunch i solen på Glassfabriken. Skulle gärna stannat längre för att se mer!

    Anade att det inte är lika lätt att få bostad som det intryck jag fick. Lättare men inte lätt kanske blir rätt...

     

Skicka en kommentar

<< Home