emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, maj 31, 2006

Brännbollsångest från barndomen

Imorgon är det årets brännbollsturnering på JMK. Klassvis tävlan och sen pubkväll på skolan. Jag tycker att det verkar kul men det märks att morgondagens evenemang väcker många hemska minnen. Inte bland killarna, de verkar laddade. Flera tjejer i klassen säger däremot att de vägrar att vara med och spela. Istället vill de kolla på och några snackar om att vara cheerleeders. Är det inte lite väl typiskt...men ändå ganska förståeligt. Vilka tjejer minns inte skolgympans brännboll i barndomen. "Ja, nu är det hennes tur att slå! Då kan vi ju gå fram." Finns nog en och annan kille också som minns pressen av att slå långt med det runda baseballsträet och absolut inte med det platta för tjejer.

Även om barndomens brännboll inte alltid var så kul känns det trist att det ska påverka oss nu. Grabbarna tävlar och tjejerna hejar. Näpp, jag tänker inte sjunga ramsor utan vill vara med å leka.

3 Comments:

  • At 6:10 em, Blogger Ninaw said…

    Ja... tänker jag tillbaka på småskolan så är det nog lite ångest.. men går jag tillbaka till högstadiet och gymnasiet då man fått upp ett litet bättre "grovmotorik ohc kontroll" så är det bara roliga minnen! :) Låter som en kul grej de där, blir lite sugen på att spela. :)

    Konstigt att just brännboll förknippas med prestationsångest just mer än många andra sporter.. eller så är det inte så konstigt.. om man bara orkar fundera lite på det..Intressant fenomen! hehe

     
  • At 7:51 em, Blogger Karin said…

    Ja brännboll är ett konstigt fenomen egentligen, just att det är så mycket prestationsångest, mer än vanliga gympan. allt dras på nåt sätt till sin spets. kanske för att ALLA tittar på en när man slår, alla står ju bara och väntar på slaget... och jag är ju också en sån tjej som hellre vill stå bredvid och snacka, vilket är totalmesigt egentligen

     
  • At 9:38 em, Blogger Emma said…

    Ja,visst vore det skönast att bara stå bredvid å snacka men jag tror att det blir kul när man är väl är med. Får väl dricka lite vin oxå kanske.

     

Skicka en kommentar

<< Home