emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, juni 07, 2006

Främlingsfientligheten stor bland unga?

Igår såg jag 800 högerextremister marschera genom Stockholm på TV. 800! Jag rös. De såg så känslokalla ut, långt ifrån de glada minerna i Gringos Sverigeparad. Jag förstår inte hur man tänka som dem. Att några kan vara mer värda än andra. Av någon anledning hajade jag till extra mycket när jag såg tjejer gå i tåget. Stereotypbilden av rasister och nazister med kala huvuden är för mig stark. Som sociolog blir jag så nyfiken på vilka de är som är uppfyllda med sån ilska.

Idag kom resultatet i Ungt val som arrangeras av Aftonbladet och Lunarstorm. 120 000 ungdomar mellan15 och 21 år har fått rösta på Ungt vals hemsida. Tredje största parti blev Sverigedemokraterna! 11,9 procent röstade på dem, bara Moderaterna och Socialdemokraterna fick fler röster. I många kommuner blev SD dessutom största parti. I Svalöv i skåne röstade tex 4 av 10 killar på dem. Varför, varför, varför?

Alla som röstade behövde tydligen registrera sig och ange sitt personnummer så att man inte kunde dubbelrösta. Kanske är ändå inte en röstning på internet representativ men att en sån stor andel väljer SD är skrämmande.

5 Comments:

  • At 9:43 em, Blogger Erik Almqvist said…

    Varför är det skrämmande?

     
  • At 10:08 fm, Blogger Emma said…

    Därför att det innebär att en stor del av ungdomar idag är främlingsfientliga och håller med SD om att vi ska bevara Sverige svenskt. Jag tycker tvärtom att vi ska öppna upp gränser och välkomna människor som flyr från krig eller förföjelse pga sina politiska åsikter. Visst, det är inte komplikationsfritt men jag tycker att det är bättre att vi försöker lösa de konflikter som uppstår än att stänga våra gränser.

     
  • At 12:17 em, Blogger Erik Almqvist said…

    Vad för politik har sd som är främlingsfientlig?

    Sd vill för övrigt inte sluta hjälpa flyktingar, tvärtom - med en sverigedemokratisk befolknings- och biståndspolitik skulle snarare fler flyktingar hjälpas.

     
  • At 2:46 em, Blogger Emma said…

    Hjälper man flyktingar genom att skicka tillbaka dem? När jag läser på SD:s hemsida under åsikter är budskapet tydligt. "SD förespråkar en restriktiv invandringspolitik, liksom att samhället på alla sätt ska uppmuntra en återvandring. Dagens situation med kulturellt främmande enklaver i de flesta städer är inte hållbar". Lite längre ner står det att invandringen medfört gängvåld, rasism och grupphat. Det anser jag är främlingsfientlighet. Det är de som är problemet och därför ska de ut ur landet. Enligt mig beror rasismen snarare på okunskap hos de infödda svenskarna.
    Hur skulle SD:s politik hjälpa flyktingar?

     
  • At 2:35 em, Blogger Ninaw said…

    Ja, jössös, det är skrämmande. Antagligen så har dom inte läst partiprogrammet...

     

Skicka en kommentar

<< Home