emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, juni 06, 2006

Heja Sverige!

Ge mig ett S! S
Ge mig ett V! V
Ge mig ett E! E
Ge mig ett R! R
Ge mig ett I ! I
Ge mig ett G! G.
Ge mig ett E! E

Vad blir det? Sverige! Jag hör inte! SVERIGE!

Idag är det ju Nationaldagen och helgdag för andra året. Nu ska flaggor viftas på Stadion, Skansen och gator och torg. Men hörde på Aktuellt igår att få tänkte delta i något arrangerat firande. Tror de sa var tionde. Inte särskilt förvånande. Vi vet ju inte ens vad vi ska fira. Jag tror att vi svenskar är som mest nationalistiska när vi är utomlands eller tittar på stora internationella sportevenemang. Som OS när Carolina Klüft slog alla sina konkurrenter eller när Zlatan klackade in bollen i EM mot Italien. Då var vi stolta svenskar.

Vinner Sverige mot Trinidad & Tobago på lördag tror jag att man kommer att höra fler glädjetjut och se fler svenska flaggor än idag.

3 Comments:

  • At 11:59 em, Blogger Ninaw said…

    Här verkar dom inte ens vara medvetna om att det är sveriges nationaldag. Fast jag har inte kollat upp det hela.. Men med tanke på att vi först åkte till Ystads Djurpark och tillbringade några timmar och sen vidare in till Ystad och åt middag utan att ens se en tillstymmelse till sverigeflagga eller firande. Men det är väl klart att det firades någonstans.. men märkligt var det i alla fall.. :)

     
  • At 9:15 fm, Blogger Emma said…

    Såg på TV att det var massa firande i Malmö i alla fall. Kungen och drottningen var på Stora torget. Nästa år tror jag att jag ska gå i Gringos Sverigeparad som dansade genom Stockholm. Såg kul ut.

     
  • At 1:27 em, Blogger Ninaw said…

    Ojdå, där ser man vad man missat.. eller inte.. :)

     

Skicka en kommentar

<< Home