emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, maj 17, 2006

Tonårsbröl och öl

Tre timmar på Lion bar kan beskrivas på olika sätt. Det mest naturliga är väl att berätta om matchen mellan Barcelona och Arsenal i finalen i Champions leage som jag såg med ett gäng killar, tre från klassen. En spännande match, med en slitande Ljungberg, och ur mina ögon ett högt tempo. Kul för Henke att få avsluta med en seger. (2-1)

En annan vinkel på kvällen är mer sociologisk. Jag märkte att min uppmärksamhet ganska ofta drogs till det som hände bredvid storbildsskärmarna. Gillar fotboll men älskar att studera människor. För det första är ju miljön och stämningen på en sportbar rätt speciell. Det är mycket tonårsbröl och öl. Mitt gäng kollade förvånat på mig när jag beställde in ett glas vitt. Det är inte fotbollsmässigt. Men jag gillar ju inte öl. Framför oss satt ett gäng i 18-årsåldern, både killar och tjejer. En kille, som höll på Barcelona, gormade rejält åt en annan kille i Ljungberg-tröja. Skrek jävla hora och fitta när spelarna gjorde misstag. Han verkade bry sig mer om ifall Arsenal-fanet jublade än hur det gick i matchen och stack innan det var slut.

Längtar lite till fotbolls-VM. Spelar Sverige finns inte omgivningen ens för mig.