emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, maj 16, 2006

Feminismen lever utanför media

Kvällens debatt i SVT om feminism fick mig att hoppa i soffan. Trots att jag vet att det finns många som väljer att blunda för hur det ser ut blev jag ändå förvånad över hur man kan va så verklighetsfrånvänd. Kalle Strokirk, som driver en antifeministisk sida, Timbros Maria Rankka och Kdu:s ordf Ella Bohlin tävlade om att vara minst feminist.

Storkrik sa till exempel att det inte finns någon diskriminering av kvinnor på arbetsmarknaden utan att det handlar om individer som diskriminerar individer. Hur kan man säga så? All statistik visar ju att kvinnor generellt tjänar mindre än män trots samma kompetens. Gringos chefredaktör, Zanyar Adami, svarade antifeministen på ett utmärkt sätt. Han sa att det både kan handla om en individuell diskriminering och en strukturell. De enskilda individerna är inte alltid medvetna om att de diskriminerar och Adami nämnde sig själv som exempel när han rekryterar folk. Det handlar sällan om illvillja.

Ella Bohlin snackade om att hon inte gillade den kollektivistiska synen inom feminismen utan att hon vill tala om individer. Vanlig borgerlig synpunkt alltså. Det puckade i det är att det är ju precis dit vi feminister vill sträva. Vi vill bli behandlade som individer men så ser ju inte verkligheten ut. Vi delas redan upp efter kön överallt. Varför blunda?

Birger Östberg från Feministiskt initiativ fick mig att applådera trots att jag satt ensam framför TVn. Han ifrågasatte varför ickefeminister som säger sig förespråka jämställdhet så sällan kommer med egna konstruktiva förslag. Östberg frågade också Strokirk hur det kan komma sig att en massa män lägger energi på att diskutera hur dålig feminismen är istället för att arbeta för att minska mäns våld mot kvinnor. Han fick inget bra svar.

Frågan i kvällens Debatt var om feminismen är död. Svaret är nej. Kanske i media men inte bland folket. Så stor makt har inte Linda Skugge.

2 Comments:

  • At 10:53 fm, Anonymous Anonym said…

    Feminismen är inte död. Vi lever ju.

     
  • At 12:05 em, Blogger Karin said…

    Ja vi lever ju, men aaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh jag blir så arg!!! synd att jag missade programmet, men det går visst i repris imorgon. hörde en intervju med Claes Borgström där han sa att han alltid har med sig SCBs skrift "På tal om kvinnor och män" i fickan, så att han kan dänga den i huvet på folk som säger att vi lever i ett jämställt samhälle där feminismen inte behövs. där finns statistik på allt, bla ekonomi, inflytande, hälsa osv. fine att kollektivet består av individen men hur förklarar man då att kvinnor har det sämre ställt i alla möjliga kategorier som finns???

     

Skicka en kommentar

<< Home