emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

fredag, maj 12, 2006

Kirgizistan

Vad vet du om Kirgizistan? Huvudstad? Flagga? Vilka grannländerna är? President? Inte många gissar jag kan ett jota om det landet. Inte jag heller. Just nu sitter min Jonas på ett plan påväg dit på jobb. Han ska vara där en vecka och lära personer som jobbar på deras motsvarighet till SCB hur man fixar databaser. Fråga mig inte mer om det för jag vet bara det.



Oftast när någon man känner reser någonstans får man bilder i huvudet. Kossor på trafiktäta gator i Indien eller vita sandstränder i Thailand. Inte den här gången. Helt blank. Här är i alla fall pyttelite information från Wikipedia för den vetgirige.

Huvudstad: Bisjkek
President: Kurmanbek Bakijev
Folkmängd: Ca 5 miljoner
Språk: Kirgiziska och ryska