emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

lördag, maj 06, 2006

Greppar pinnen i Bloggstafetten

Här är mitt bidrag i bloggstafetten. Ämnet är: Är det du eller din rädsla som styr dina steg?

Det finns inga jobb. Ni behövs inte. Gång på gång upprepas mantrat på min utbildning. Någon enstaka optimist försöker nyansera bilden av vår framtid och säger att det visst går att få jobb men att man måste vara beredd att arbeta hårt. Sälja sig menar de nog. När vi hade en arbetsmarknadsdag kom flera av de stora mediejättarna. Studenterna skulle få möta de framtida arbetsgivarna. Mötet blev konstigt. Varför var de där? Inte för att hjälpa oss att knyta kontakter i alla fall, som syftet verkar vara på skolor som Handels och KTH. Vi kryssade mest förvirrat mellan borden, åt några kolor och bläddrade i tidningarna som delades ut gratis. Dagen gav mig ingenting.

Med ett drygt halvår kvar till examen borde jag kanske vara livrädd. Rädd för att bli en av alla dessa arbetslösa akademiker som hankar sig fram på okvalificerade jobb. Är inte rädd, bara lite orolig ibland. Jag har alltid vetat om att det inte blir en lätt match att slå sig in i journalistbranschen men jag ser inga alternativ. Ända sedan jag lämnade drömmen om att bli cirkusartist har yrkesvalet varit solklart. Redan som tolvåring skrev jag i Mina vänner-boken att jag skulle bli journalist. .

Jag tror inte man kan dela på sig själv och sina rädslor. Rädslorna finns där hela tiden och påverkar besluten. Ibland försvinner någon, eller bleknar, medan andra växer. Även om jag aldrig tvekat över valet av utbildning skulle jag ha kunnat pluggat någon annanstans. Kanske i varma Australien. Trots att en stor del av mig längtar bort har rädslan för att lämna det sociala nätverket fått mig att ankra i barndomsstaden. Har ju kärleken här också.

Rädd för att misslyckas. Det är nog den rädslan som hindrar mig mest. Som gör att saker kan ta lite tid. Körkortet var en sån sak. Första gången jag övningskörde var jag 16 men det dröjde åtta år innan jag var klar. Många år körde jag inte alls utan kände bara motstånd. Var inte motiverad sa jag då men jag vet att jag var rädd att misslyckas. Det gjorde jag också. Tre gånger. Men det var det värt för tillslut gick det. Vilken lycka.

Det är väl det det handlar om. Att förhålla sig till sina rädslor och välja vilka av dem som är värda att fajtas med för att viljan att göra något är större. Jag tror och hoppas att jag väljer rätt.

Min fråga till Whatever är: Det skulle kunna få mig att engagera mig politiskt, alternativt: det fick mig att engagera mig politiskt och det driver mig.

7 Comments:

  • At 6:10 fm, Anonymous Anonym said…

    Du skriver väldigt bra, inte som jag hit och dit, utan du lägger upp texten snyggt och lättläst, skitbra, jag är impad :) Lite rädd är man alltid men sålänge man bemästrar sin rädsla är det nog en ganska bra sak tror jag. Och man blir så glad när man har tagit makten över det (som med körkortet) Kanske borde jag ta tag i min jmk-rädsla snart. kanske.

     
  • At 11:03 fm, Blogger Emma said…

    Tack tack! Bra att det var lättläst för det blev lite långt. Tycker bara att du ska ta tag i JMK-rädslan om det känns mer kul än jobbigt.

     
  • At 7:56 em, Blogger Ninaw said…

    Hej. En kompis till mig gick journalistutbildning och när hon var färdig så anmälde hon sig på arbetsförmedlingen. Så här hade hennes kontakt med hennes handläggare gått till.. ungefär..

    "Jaha, har du pluggat, jobbat eller vad har du gjort tills nu?"

    "Jag har precis avslutat min journalistutbildning."

    "Jounalistutbildning säger du? Ja, då kan vi väl börjat se efter jobb på Mc Donalds på en gång då"

    Visserligen så sade hon det sista med ett lättsamt skratt. Men ändå!!?? För att trösta dig så kan jag meddela att det gick såååå bra för henne och hon får bara bättre och bättre jobb. Mycket webb inom Tv. Hon har fått träffa otroligt många roliga människor. Hon har även fått jobb då hon både fotat och rapporterat. Bla på MTV galan. Så hon har verkligen fått använda sig av flera sidor inom jornalistiken, vilket passade henne bra eftersom hon är en mångsysslare. Så keep up the good feeling. Vill man så går det. Och när det är motstånd och allt känns jobbigt så ska man inte ge upp. Ibland behöver man helt enkelt vara där oxå.. för att man ska uppskatta det man sedan får! ;) Så ge inte upp och tänk positivt. Du verkar så engagerad och full av lust inför det du gör så jag tvivlar inte på att det kommer gå bra för dig! ;)

     
  • At 9:09 em, Blogger Emma said…

    Tack Nina för uppmuntran! Kul att det går bra för din kompis. Alltid skoj att höra om folk som lyckas. Arbetsförmedlingen har jag inte mycket hopp till. Det är bara kontakter som gäller och därför tror jag att praktiken blir en dörröppnare.

     
  • At 1:08 em, Anonymous Anonym said…

    Det känns inte roligt, inte än. Jag är intresserad av ämnet (mkv) men de där tentorna får nog vara ett tag till...

    Vart ska du göra praktik?

     
  • At 7:29 em, Blogger Emma said…

    Praktiken blir på UNT, Upsala Nya Tidning. Fyra månader med början i slutet av augusti.

     
  • At 10:49 em, Anonymous Anonym said…

    Ååh vad spännande, lycka till! :-)

     

Skicka en kommentar

<< Home