emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, maj 05, 2008

Levande

Levande. Det ar basta beskrivningen av Tokyo i ett ord. Staden ar verkligen harlig. Igar promenerade vi hela dagen och trots att det ar fullt med folk overallt blev man aldrig stressad eller irriterad. Ingen rusar fram med stora kliv och tom min.

Mitt forsta intryck av japanerna ar att de verkar vara sa harmoniska, avslappnade och aven hjalpsamma. Tva personer kom fram igar, vid skilda tillfallen, och erbjod oss sin hjalp nar vi stod och stirrade pa kartan. De flesta kan inte engelska sa det ar inte helt latt att ta sig fram eller bestalla mat. Lyckades fa en hamburgare endast med brod, ketchup och en gurkskiva nar jag sa att jag inte ville ha kott.

Annars ar maten god och billig. Myten om att det ar dyrt i Japan spracktes direkt. Lunchen igar kostade 18 kronor tillexempel.

Harligaste platsen vi besokte igar var Yoyogi park. En gron stor park dar en massa manniskor hangde. Barnfamiljer, unga och gang med rockability-stil. Folk hade picknick, massa halvgalna band spelade och vissa jonglerade, blaste sopbubblor eller spelade olika sporter.

Kanns som om vi redan hunnit med ganska mycket. Hangde med skona japaner en kvall som var mycket intresserade av Sverige. En av dem kunde till och med sjunga Helan gar....
Nu vantar vi pa att vara Sumobrottningsbiljetter ska levereras. Sen ar planen att aka in till Tokyo igen.
Konstigaste med Japan ar alla manniskor som har munskydd pa sig. Ser valdigt markligt ut. Antingen har de bacillskrack eller sa skyddar de sig kanske fran pollen.

4 Comments:

  • At 7:59 em, Anonymous Anonym said…

    det finaste är att de skyddar andra från att också bli sjuka.

    de som har munskydd har oftast en förkylning etc.


    hoppas du har det underbart!! NJUT!

    /Julia

     
  • At 7:28 fm, Anonymous Anonym said…

    aha, jag trodde det var för att stadens luft var så förorenad?

    /V

     
  • At 4:07 em, Blogger Emma said…

    Nej nej....det ar en ren stad. Trots att det knappt finns nagra papperskorgar.

     
  • At 7:11 em, Anonymous Anonym said…

    syftade inte på just Tokyo. Fast tänkte på bilderna man såg efter Sars-epidemin kom jag sen på...

    hare fint!
    /V

     

Skicka en kommentar

<< Home