emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, juni 28, 2007

Rundgång

Ju mer jag jobbar med nyhetsrapportering, ju märkligare kan jag tycka att det fungerar. Den nyhet som aftonbladet.se toppar med just nu, "Jorden runt-resan slutade i katastrof", la jag ut i går kväll på unt.se. Nyheten handlar om ett par som seglat jorden runt och när de nästan var hemma sjönk båten på Nordsjön. Aftonbladet har inte snackat med familjen utan citerar ur unt-artikeln. Bilden är också köpt.

Vi jobbar likadant men i inte lika stor utsträckning eftersom vi inte har samma press att ha smaskiga uppdateringar. Men vi kan också låna av andra källor fast bara om det är riktigt het nyhet och vi inte får tag i orginalkällan.

Under mina dagliga pendlingsresor gör jag ofta inte annat än bara bläddrar och bläddrar i tidningar. Jag undrar hur mycket som fastnar av alla nyheter man tar in. Känns som om det mesta bara skvalpar runt en stund och sen silas ut rätt snabbt.