emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, maj 09, 2007

Okunskapen om kommunism

Dagens DN debatt har rubriken: "Ungdomar har obefintliga kunskaper om kommunism." Artikeln handlar om en ny Demoskopundersökning som bland annat visar att 90 procent av de tillfrågade ungdomarna mellan 15 och 20 inte känner till Sovjetunionens dödsläger. Däremot kände 95 procent till Auschwitz.

Skrämmande men inte så förvånande faktiskt. Om jag ser tillbaka på min egen skolgång, både grundskolan och gymnasiet, minns jag mängder av historielektioner om Andra Världskriget men inte en enda om de kommunistiska diktaturernas förtryck. Och även i media och i samhället i övrigt tycker jag att Andra Världskriget dominerat totalt.

5 Comments:

  • At 3:39 em, Anonymous Anonym said…

    Håller med dig, med modifikationen att andra världskriget med fokus på nazismen är det som dominerar. Även inom ramen för andra världskriget borde man kunna ta upp kommunismen mer.

     
  • At 4:01 em, Anonymous Anonym said…

    Hej Emma. Kan du vara snäll och ge din definition av ett "dödsläger" så vi vet vad det var som vi inte vet att Sovjetkommunismen hade?

     
  • At 8:16 em, Blogger Emma said…

    Jag citerade bara DN-artikeln. Klicka på länken och läs där. Jag har ingen egen definition på dödsläger.

     
  • At 11:12 fm, Anonymous Anonym said…

    Okej, dum fråga får dumt svar.
    Men vad jag menar är att om du väljer att citera "dödsläger" (som för de flesta borde ge associationer till nazistiskta utrotnigsläger fullbestyckade med gaskamrar etc.) istället för "Gulag" som ju är vad som faktiskt efterfrågades i undersökningen (om man klickar på länken och läser artikeln) så bidrar du till att sprida påståendet att det fanns sovjetiska dödsläger och att det är skrämmande okunnigt att inte känna till dem. Nog för att sovjetstaten tog livet av folk, skrämmande mycket folk till och med, men dödsläger har de faktiskt aldrig haft. (Låt vara att det här blir ett visst mått av hårklyveri.)

     
  • At 11:57 fm, Blogger Emma said…

    Ok, du har rätt och jag borde ha varit med nyanserad....

     

Skicka en kommentar

<< Home