emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

tisdag, januari 10, 2006

Stockholmare försvunna

Stockholmare, vart tog ni vägen? Det var huvudrubriken på Metro idag. Ingen trängsel på tunnelbanor och bussar trots att biltrafiken minskat med 36 procent. Tycker det är så jäkla skönt att införandet av trängselavgifterna gått så smärtfritt. Trots Motormännens upprop och allt gnäll om att det skulle bli kaos i kollektivtrafiken. Precis som innan rökförbudet infördes i somras. Många skeptiker varnade för problem och att krogarna skulle tappa kunder men den enda negativa följden blev fis- och svettlukt.

Visst jag håller med om att Billström kunde ha skött det hela lite snyggare på ett mer demokratiskt sätt. Men idén tycker jag är bra. Tror att en stor del av billisterna som kör dagligen in till stan gör det av ren bekvämlighet och slentrian. I DN:s enkät idag fanns flera som buttert sa att de visst inte tänkte ändra på sitt beteende. "Det är min frihet att bestämma när, var och hur ofta jag ska köra bil" sa en man. Blir så trött på en massa egotyper som vägrar tänka ett steg längre. Självklart finns det folk som verkligen måste använda bilen dagligen men de tillhör knappast majoriteten.

4 Comments:

  • At 2:47 em, Anonymous Anonym said…

    Jag funderar på om fler kanske har börjat samåka istället? För om det inte är fler i T-banan så måste ju folk ha tagit vägen nånstans, och då kanske de delar bil med grannen. Det blir ju både billigare och trevligare och folk tjänar in trängselskatten.

     
  • At 3:33 em, Blogger Emma said…

    Ja, det kanske stämmer. Himla bra i sånt fall.

     
  • At 5:56 fm, Anonymous Anonym said…

    Det enda bra rökförbudet fört med sig för min del är att jag bara går på hemma fester och när folk går ut åker jag hem.

    Man spar slantar och umgås med folk man gillar.

    Tyvärr tycker jag det var kul att gå ut också men det är totalt omöjligt jag har provat tre ggr men det fungerar inte.

    Och hur skall en flummig film se ut i framtiden? Eller någon som skriver en bok och vill ha en flummig miljö?

    Rökförbud nej tack.
    Trängselskatt ja tack.

    Jag var bara tvungen att använda ditt forum till det här eftersom en undersökning visat motsatsen, att de flesta tänker som dig och är nöjda med det och att folk fortfarande går på krogen. jag trillade förbi genom nyligen. tjena.

     
  • At 12:03 fm, Blogger Emma said…

    Jag tror faktiskt att du kommer att vänja dig tillslut. Som med så mycket annat som förändras. Prova fler än 3 ggr! Om man vill spela in flummiga filmer får man väl arrangera en rökig klubb eller helt enkelt inse att flummiga miljöer numera inte innebär att de är rökiga. För mig som icke-rökare är det underbart att slippa bli passiv rökare mot min vilja. Tack för att du tittade in!

     

Skicka en kommentar

<< Home