emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

lördag, januari 07, 2006

Det hände 2005

En vecka har nästan gått på 2006. Sista veckan på mitt jullov. På måndag drar vardagen igång igen med fullspäckat schema, tidiga morgnar och mindre tid att bara vara. Ska bli kul att träffa min kära klass igen. Bästa klassen i min skolhistoria faktiskt. Hoppas inte fler hoppat av bara. 3 stycken försvann under första terminen.

För att inte 2005 ska försvinna i glömska gör jag som Karin, och minns vad som hände förra året.

Bäst: Jag tog äntligen körkort! Efter mängder av timmar med övningsskylten på, fyra jobbiga uppkörningar och tragglande med teoriboken lyckades jag tillslut övertyga Vägverket om att jag var värd lappen. Självförtroendet i botten men det steg till toppen.

Också otroligt bra: Jag kom in på Journalisthögskolan. Drömmen blev verklighet. Först trodde jag att jag skulle tillbringa hösten på pendeln till Uppsala men slapp i sista sekund. Nu kan jag gå till skolan.

Nytt extraknäck: Infopaq. Efter 4-5 år i Arlas växel har jag flytt till mediebevakningsföretaget. Där är tiderna obekväma men lönen och sällskapet bättre.

Distanskurs och mångsysslare: Under vårterminen läste jag grafisk design (tidningsdesign) på distans i Sundsvall samtidigt som jag hade 5 olika jobb. Frös på dagisgården, svarade på samtal i växeln, skrev åt en jurist på HSB, Infopaq och frilansade minilite. Rätt kul men osäkert. Visste aldrig hur mycket pengar som skulle rulla in. Jobbade också lite ideellt med Stockholms filmfestival Junior.

Resor: Sundsvall, Söderköping och Norrköping, Gotland, Österlen, Köpenhamn och Milano.

Jobbigast: Jag och Jonas fick ett brev från SSSB om uppsägning av vårt hyreskontrakt. De påstår att vi inte uppfyllt studiekraven men det håller vi inte med om. 10 p har jag tagit så vår överklagan bara måste gå igenom.

3 Comments:

  • At 11:48 fm, Anonymous Anonym said…

    Hej Emma,
    grattis till ett bra 2005, hoppas att 2006 blir lika bra, fast det går aldrig att bräcka körkortet. Det år man tog det minns man för alltid som ett j-vligt bra år.

     
  • At 11:53 fm, Anonymous Anonym said…

    darling, kan du inte göra min sida till en dold länk? alltså att länken är under namnet, blir finare då...

     
  • At 7:53 em, Anonymous Anonym said…

    Roligt att se året sammanfattat sådär. Jag kanske härmas :)

     

Skicka en kommentar

<< Home