emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

fredag, februari 29, 2008

Ja.....Japan

Ett viktigt steg närmare Japan har jag tagit den här veckan. Chefen vet om mina planer om att vara ledig i maj och det verkade inte vara några problem. Nåja, är ju bara vikarie så finns väl ingen anledning att dra i kopplet.

Så i natt låg jag i soffan och bläddrade i Lonely planet. Tokyo är ju givet förstås men var ska man annars åka?

4 Comments:

  • At 12:50 fm, Blogger Julia & Felix said…

    Klart du skall till tokyo!! Min andra hemstad. Det är helt otroligt det landet! ligger inne med många tips så fråga mig!/Julia

     
  • At 12:29 em, Blogger Emma said…

    Just det, du är ju något av en Tokyoexpert!

    Några frågor:

    Vad är det bästa med Tokyo?
    Vad får man absolut inte missa?
    Vilka andra städer är värda att åka till?

    Tipsa på du bara!

     
  • At 1:53 em, Blogger Julia & Felix said…

    mmm alla tips vill man ju inte slänga ut till vem som på en blogg. så några ger jag dig personligen sen.

    Tokyo är en stad där hela det galna helthetsintrycket är den finaste upplevelsen.

    Vänligheten,de bär på är fin.

    Dess oerhörda trångsynthet, att det inte finns något ifrågasättande i kulturen är sjukt jobbig. Så här är det vs så här är det inte. Inte finns det några chanser till att kompromissa inte. (typ om man vill ha extra ost på en macka...går inte att fixa för det står inte på menyn att det finns extra ost, och vad skulle det då kosta? kan man ens byta salladen mot ost istället? hum, nej det blir flr komplicerat)


    MÅSTEMÅSTESESIHARAJUKU!

    *yoyogi park på en söndag och harajuku-flickorna på bron och rockabillydansarna som dansat på samma ställe varje söndag i över 30år.

    *meji-jingu shrine

    *Harajuku med takeshita dori, harajukustreet (där jag bodde).

    *omotesando och dess arkitektur!

    Också bra:

    Moritower konstmuseet och utsikten.
    21_21 designsite
    shibya
    nakamegero
    shimo-kitazawa är mysigt och det måste du se!
    karaoke med ett antal japaner

    asakusa (gamla býggnader, plus ett hus som ser ut som ett ölglas med skum på och lite marknad men mest turister.
    100 yen affärerna
    akihabara (electric town) och alla geeks och maidcafees och leksaker!

    sen måste du åka ut till enoshima island, kamakura en dag! en heldag en tidigmorgon, för du måste vara på enoshima vid solnedgången och lite innan!

    hum. nu vill jag åka!

    förvirradetips! men det kommer mer.

     
  • At 12:55 em, Blogger Emma said…

    Massa tack för dina tips Julia! Ska läsa på i min guidebok om allt detta. Nu blir jag verkligen sugen på att resa dit....

    Finns det bra karaokeställen överallt eller har du något tips på ett speciellt ställe som vi bör gå till?

    Enoshima island låter ju spännande. Bra att få tips om en ö. Har läst om lite olika öar men inte förstått vilken vi bör besöka. Vissa ligger ju ganska långt bort oxå.

    Hur funkar det med engelskan då i Tokyo? Vi kan ingen japanska alls....

    Om du vill tipsa om småhemliga grejer kan du ju alltid skriva ett meddelande till mig på facebook.

    Ha det bra!

     

Skicka en kommentar

<< Home