emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, februari 21, 2008

Betygsbluffen

Något av det bästa som kan gå på TV är en välgjord dokumentär. Nunnan och Jordbrobarnen är två filmer som verkligen berört mig.

Nu följer jag förstås den uppmärksammade serien i SVT om klass 9A på Johannesskolan i Malmö. Några av Sveriges bästa lärare ska se till att problemklassen lär sig mer och höjer betygsnivån. Efter första avsnittet var jag fast. Mycket tack vare ungdomarnas öppenhet mot kameran och att det är intressant att se hur skickligt lärarna möter eleverna. Hade varit kul om jag själv hade haft lika bra lärare i högstadiet. Inspirerande, intresserade och uppmuntrande.

Nu har det kommit fram att klass 9A inte har så usla betyg och att dokumentären är en bluff. Jag vill inte hålla med om det. Bara för att betygen inte är i botten betyder ju inte det att det inte finns stora kunskapsbrister. Det är tydligt när man ser programmet.