emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

måndag, januari 28, 2008

80-talist - javisst!

Starka indivudualister som ifrågasätter lojalitet.

Det kännetecknar 80-talisterna enligt Anders Parment, forskare, som skrivit boken ”Generation Y – framtidens konsumenter”.

I Svenskan skriver han om den kräsna generationen som börjar ta över arbetsmarknaden.

De värdesätter gemenskap och trygghet, men navet finns inte vid arbetsplatsen utan i den egna kompetensen och i det sociala nätverket, där information och jobberbjudanden förmedlas.

Inget speciellt nytt i detta. Jag skrev själv en krönika, utifrån en bok om just åttiotalisterna som två statsvetare skrivit, för några år sedan.

Men jag kan ofta känna att jag skulle vilja ha mer trygghet. Jag vill vara en arbetsplats trogen, där jag har en egen telefon och rätt till semester, men tvingas flaxa runt. Och det gäller inte bara journalistbranschen. Men det är klart att jag vill att jobbet ska vara stimulernade också. Jag har gjort mina år som växeltelefonist. Det får räcka.

Annars var den här läsarkommentaren ganska skön:

00-talisterna är värst! De bara skriker rakt ut utan att kunna formulera vad de vill? De förväntar sig att vi ska ge dem mat och till och med torka dem i rumpan utan någonsom helst motprestation! (Ja, jag är ironisk (hör ju till generation X som 70-talist), men jag tycker att det är så fånigt att hålla på så här och anklaga varandra över generationsgränserna.

Teddybjörnen Johansson



2 Comments:

  • At 11:07 fm, Anonymous Anonym said…

    Fast motsatsen till ett kringflackande i journalistbranschen behöver ju inte vara att vara fast som växeltelefonist. Det finns ju jobb där man har månadslön, eget skrivbord och semesterdagar OCH stimulerande arbetsuppgifter... Men ja, jag förstår vad du menar.

     
  • At 11:45 fm, Blogger Emma said…

    Precis....det är ju det jag längtar efter. Och jag vet att det finns. Håller tummarna för oss!

     

Skicka en kommentar

<< Home