emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, april 18, 2007

Mode

Jag har en hatkärlek till mode och shopping. Det jag inte tycker om är att jag kan plågas av att klämma i mig i ett par för tighta jeans, få ångest av bikiniprovning eller känna mig stressad på stan när alla är ser ut att ha klivit rakt ur en modekatalog.

Samtidigt är det en skön känsla att köpa nya kläder som känns helt rätt. Hänga in dem i garderoben och kunna ta på mig något nytt morgon därpå. Då mår jag bra. Idag var en sådan dag. I går köpte jag en ny svartvitrutig kortärmad skjorta från Carlings plus en Marimekko-kjol och den här klänningen hos Judits second hand. Kanske ska jag ha den på sommarens bröllop.

Journalisten och debattören Göran Greider avskyr mode och kläder, inte särskilt förvånande kanske, och har skrivit dikten Mina kläders befrielserörelse.


Jag har aldrig deltagit i modets diktatur, aldrig,och kommer aldrig att göra det: min kropp är fri, så fri den nu kan vara i en ofri tid av allt renare kapitalism där sjuåriga tjejer sexualiseras för vinsternas skull och överfall sker för en jävla jackas skull:kläder är så mycket våld.

2 Comments:

  • At 2:04 em, Anonymous Anonym said…

    Åh vad fin, svartvitt som är min favorit! Var det vintage eller nytt, såg att den har tagit in lite svenska designers kläder? Trevlig helg.

     
  • At 11:29 fm, Blogger Emma said…

    Tack! Vet inte riktigt faktiskt om det var nytt eller ej. Märket är Fröken söt. Trevlig helg du med!

     

Skicka en kommentar

<< Home