emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, augusti 01, 2007

Lite tankar om Bergman

Som uttalad cineast kan jag väl inte bara ignorera Ingmar Bergmans död såhär. Skyller på att jag haft mycket för mig och har blivit sjuk. Gick hem tidigare från jobbet idag och har legat i soffan och kollat på tv. Började med att se slutet på Sommaren med Monika, som jag hade sett tidigare. Den är ganska fin och det är kul att se purunga Harriet Andersson och Lars Ekborg.

Jag kan väl inte påstå att Bergman är en av mina favoritregissörer även om jag förstår att hans oerhörda betydelse för filmen. Jag har sett tolv av hans filmer och det är egentligen bara två som jag verkligen har tyckt om. Den ena är Scener ur ett äktenskap där jag älskar dialogen mellan Liv Ullman och Erland Josephson. Den andra är Fanny och Alexander som är ett härligt drama. Båda filmerna kunde gärna vara lite kortare.

Idag såg jag också Malou von Sivers intervju från 2000 med vännerna och arbetskamraterna Bergman och Josephson. Ett intressant samtal om kärlek och döden. Gillade särskilt att lyssna på Josephson som kändes mer ödmjuk än sin världsberömda vän.