emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

torsdag, oktober 30, 2008

Benke om Götgatsbacken

"Jag längtar tillbaka till när Götgatsbacken var bilgata".

När jag läste det på framsidan av dagens DN blev jag irriterad. Nu får Benke, krönikören, ge sig. Måste han alltid provocera tänkte jag.


Jag älskar gågator och tycker att det borde finnas fler i stan. Det är härligt att få lämna trottoaren och kunna gå i bredd med vännerna.

Men när jag läste krönikan i På Stan mjuknade jag. Han har rätt i mycket det han skriver om. Det är inte helt lätt att varken promenera eller cykla på Götgatsbacken men det gör mig samtidigt inte så mycket.

"Cyklisterna har blivit synliga. Väldigt synliga. Cyklisternas arrogans har blivit väldigt synlig. Deras UNDANFÖFFAAAN. Deras FÖRSTEN VINNER. Och fotgängare som ska ta skrämda sidosteg och känna sig lite fåniga och jagade och långsamma."

Jag kan också hålla med om att det blivit en konsumtionshets och något av en catwalk på gatan. Men så är det inte bara där utan i hela stan.

Bilden är lånad från ljuv.com.