emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

söndag, juni 08, 2008

Även i de lugnaste vatten....

Jag har aldrig känt mig så trygg i ett land som i Japan. Mer trygg än hemma. Kände mig aldrig orolig för plånboken eller för att bli utsatt för något våldsbrott. När vi hyrde cyklar på en ö fanns det inget lås till de och vi ställde de olåsta överallt.

Finns det verkligen någon kriminalitet i det här landet frågade jag mig ibland. Ja, det finns det.....förstås.

Idag har sju personer dödats i centrala Tokyo under ett vansinnesdåd. De dödades av en man med kniv och minst sjutton personer är också skadade. En dryg vecka efter att vi lämnade staden.