emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

onsdag, juni 18, 2008

Redo för döden...eller inte

Esbjörn Svensson och Ingela Agardh. Två personer som lämnat livet den här veckan. Båda lyckades att beröra människor på ett speciellt sätt och dog alldeles för tidigt.

Men hur de dog skiljer sig verkligen åt. Medan Esbjörn Svensson miste sitt liv helt oväntat under en dykning med sin son var Ingela Agardh fullkomligt förberedd på att hennes liv snart skulle ta slut.

Såg en intervju med henne från Svt där hon avslappnat pratade om sin dödliga cancer och att hon inte ville leva längre. Hon var nöjd med sitt liv och kände att hon inte behövde fler år i livet.

Väldigt märkligt att höra någon resonera så om sitt liv. Men låter skönt också. Har svårt att tänka mig att jag någonsin kommer att känna så. Kanske beror hennes lugn på att hon blivit frälst. "När jag faller faller jag med jesus," sa hon i tv.

Träffade mormor idag och nämnde för henne att Agardh inte var rädd för att dö. Hon tyckte att det var helt naturligt. Kanske kommer jag också att tycka det när jag närmare mig 80. Hoppas det.