emsellen

En 27-årig Stockholmstjej som är inne på mitt andra år som färdig journalist. Är feminist, ateist, cineast och och har enligt många läskigt bra koll på folk. Har du mött mig så finns du garanterat i mitt minne.

fredag, september 05, 2008

Chippen och Saudiarabien

"Släng ut Chippen ur landslaget!" Det tycker en av SvD:s krönikörer.

Det går inte att respektera en människa som sålt sin själ för 83 miljoner som galjonsfigur för en av världens värsta förtryckarregimer.

Jag tycker också att det är väldigt märkligt att Christian Wilhelmsson väljer att spela fotboll i ett land där kvinnor inte har några rättigheter alls och behandlas som boskap. Mindre konstigt hade det kanske varit om deras liga var en av världens bästa men nu gör han detta bara för pengar. Det är lågt.

Men att kasta ut honom ur landslaget är inte rätt. Det viktigast är att frågan lyfts och det blir en diskussion bland spelarna.

8 Comments:

  • At 11:45 fm, Anonymous Anonym said…

    Låt mig ställa en fråga Emma. Använder du något som konsumerar olja? Kanske plastpåsar, plastflaskor eller något annat? Då bidrar även DU till att stödja denna hemska förtryckarregim?

     
  • At 1:14 em, Anonymous Anonym said…

    Det går alldeles lysande för svenska företag som Ericsson, Skanska osv att ta emot pengar från detta land. Det går också utmärkt för Sverige att ha diplomatiska relationer med landet genom att vi ha en ambassad i landet.
    Men tydligen går gränsen vid en fotbollsspelare, han har ett ansvar och borde säga nej. Jag förstår inte hur du tänker kära Anna...

     
  • At 3:28 em, Anonymous Anonym said…

    Sen att Svenska staten exporterar till detta land för drygt 8 miljarder/år är inget du tänker på eller ??

    Men visst ska Chippen ensam "visa vägen"

    Dumt att uttrycka sig om sånt du inte har en aning om.

     
  • At 8:16 em, Blogger Emma said…

    Självklart inser jag att varken jag eller mina människor har ryggen fri utan också köper grejer från länder som saudiarbabien. Det har jag inte sagt.

    Jag försöker handla så etiskt som möjligt men är verkligen inte felfri.

    Det jag menar är att Chippen inte verkar reflektera alls över vilket land han bosätter sig i med sin flickvän. Hon kommer, liksom resten av landets kvinnor, att kuvas medan han kommer att ha ett betydligt friare liv. Chippen har ett val att välja ett annat land.

    Man måste få kritisera saker även om man inte är felfri själv. Gör ni aldrig det?

     
  • At 10:46 fm, Anonymous Anonym said…

    Klart man kritiserar, men inte sådant som man själv är inblandad i? Du vet, "kasta spjut i glashus".

    Exakt vilka av Chippens uttalanden får du till att "..inte verkar reflektera över vilket land.." ? Tror du inte HON har fått säga sitt ? Känns lite larvigt att peka ut kvinnan som ett "offer" när hennes snubbe drar in 82milj/år.

     
  • At 1:38 em, Blogger Emma said…

    Varför är du anonym? Vore schyst om du vågade stå för din kritik.

    Jag har inte sett några reflektioner alls från Chippen men det är möjligt att jag missat det.

     
  • At 12:29 em, Anonymous Anonym said…

    Om du tycker att ett namn är mer givande så varsågod. För övrigt kan vem som helst hitta på ett namn, eller lägga upp en bild som inte föreställer en själv.

    Dessutom jobbar jag inom IT och vet på hur många ställen angivna emailadresser sparas och sen används när företag skickar ut spam/reklam.

    Så ja jag vågar stå för min kritik, och mina frågor/påståenden kvarstår eftersom du inte svarat på det.

     
  • At 12:31 em, Blogger Emma said…

    Jag har svarat på dina frågor. Ser ingen mening i att fortsätta diskussionen.

     

Skicka en kommentar

<< Home